LNG hiçbir zaman bugünkü kadar deÄŸerli olmamıştı; çünkü sıvılaÅŸtırılmış doÄŸal gaz artık Rusya'nın gaz hacmi saÄŸlamadaki baÅŸarısızlığının yarattığı açığın kapatılmasına yardımcı oluyor. Ve zaman daralıyor: Artan enerji açlığını gidermek için Avrupa ülkeleri artık (vanaların da önemli olduÄŸu) LNG altyapısı oluÅŸturma baskısını artırıyor.
DeÄŸiÅŸen jeopolitik ve enerji politikası çerçeve koÅŸulları göz önüne alındığında, kuruyabilecek bir enerji arzının her ne pahasına olursa olsun engellenmesi gerekmektedir. Bunun için önemli bir mozaik taşı da LNG'nin zorunlu kullanımıdır. Bu nedenle sıvılaÅŸtırılmış doÄŸal gaz terminalleri artık mantar gibi çoÄŸalıyor. Åžu anda Avrupa genelinde 45 LNG terminali bulunuyor ve 40'tan fazlası inÅŸaat halinde veya planlama aÅŸamasında. Sonuç: Avrupa Konseyi artık AB'nin dünyanın en büyük LNG ithalatçısı olduÄŸunu belirtiyor.
LNG talebi büyüme yolunda ilerliyor
Buraya gelen sıvılaÅŸtırılmış doÄŸal gazın çoÄŸu, ihracat kapasitesini büyük ölçüde artıran ve ÅŸu anda da geniÅŸletmeye devam eden ABD'den ve Katar'dan, Nijerya, Cezayir, Mısır, Angola ve Mozambik gibi Afrika ülkelerinden e Norveç’ten geliyor. “Genel olarak, ÅŸu anda AB'de mevcut olan LNG ithalat terminalleri, Avrupa'nın doÄŸal gaz talebinin yaklaşık yüzde 40'ını karşılayabilir. Alman Denizcilik Platformu e.V., 2030 yılına kadar mevcut kapasitenin 252 milyar m³'ten 406 milyar m³'e çıkarılması gerektiÄŸini belirtiyor. LNG endüstrisi ve tedarikçileri için umut verici beklenti bu yönde.
LNG talebindeki büyüme büyük ölçüde Çin'den etkileniyor. Shell'in LNG Görünümü 2024 raporuna göre ülke, "kömürden gaza geçiÅŸ yaparak sanayi sektöründeki CO2 emisyonlarını azaltmayı" planlıyor. Çin'in kömüre dayalı çelik sektörünün BirleÅŸik Krallık, Almanya ve Türkiye'deki tüm endüstrilerin toplamından daha fazla emisyon ürettiÄŸi göz önüne alındığında, gazın “dünyanın en büyük CO2 emisyonu kaynaklarından biri ve yerel hava kirliliÄŸiyle mücadelede önemli bir rol oynadığı açıktır. ” Uzmanlara göre Hindistan, kömür yerine giderek daha fazla LNG ve doÄŸal gaza güveniyor.
Üretim, depolama ve taşımaya yönelik sistemler ve tesisler
Son yıllarda meydana gelen jeopolitik geliÅŸmeler nedeniyle, LNG tesisleri üretim, depolama ve taşıma açısından büyük talep görmektedir. SıvılaÅŸtırılmış doÄŸal gazın kıyıya getirilmesi, yeniden gaz haline getirilmesi ve iletilmesi gerekiyor. Bunun teknolojisi uzun zamandır mevcut ve kendini kanıtlamıştır. ÖrneÄŸin Müller Quadax, özellikle LNG uygulamaları için QUADAX Üstten GiriÅŸli kelebek vanayı geliÅŸtirdi. “Gazı sıvılaÅŸtırılmış halde tutmak için boru hatları ve depolama tanklarının -162°C sıcaklığa dayanabilmesi ve uygun ÅŸekilde yalıtılması gerekiyor. Tedarik ağına teslim edilmeden önce, sıvılaÅŸtırılmış gaz daha sonra eÅŸit ÅŸekilde ısıtılır ve böylece tekrar gaz haline gelir" diye açıklıyor ÅŸirket. Bu uygulamalar için üstten giriÅŸli vanalar kullanılır. Avantajları, merkezi üst flanşın ve tüm iç bileÅŸenlerin mahfazadan kolayca çıkarılabilmesidir.
Vanalar güvenliÄŸi ve verimliliÄŸi etkiler
Emerson aynı zamanda LNG'nin yarattığı zorlukların da farkındadır. DoÄŸal gazın sıvı halde taşınabilmesi için sürekli olarak düÅŸük sıcaklığa getirilmesi ve birçok alanda güvenlik faktörünün çok fazla dikkate alınması gerekmektedir. Åžirket, "Küresel talep arttıkça karmaşıklık ve risk artarken hız ve güvenilirlik her zamankinden daha önemli hale geliyor" diye açıklıyor. Vana seçimine yönelik süreçte, sistem güvenliÄŸi, verimliliÄŸi, güvenilirliÄŸi ve dolayısıyla maliyet etkinliÄŸi önemli bir etkiye sahip olabilir. Emerson bu nedenle LNG sektörü için özel çözümler geliÅŸtirmiÅŸtir.
ÖrneÄŸin Emerson, kriyojenik kullanıma yönelik "izolasyon, akış kontrolü ve acil kapatma dahil olmak üzere zorlu boÅŸaltma iÅŸlemleri sırasında güvenli, sızıntısız kapatma saÄŸlayabilen" otomatik valfler geliÅŸtirdi. Åžirket, kompresörü zarar verici aşırı basınç olaylarından koruyan vanalar geliÅŸtiriyor. Kızgınlık giderici, kriyojenik koÅŸullar altında doÄŸru gaz sıcaklığı kontrolü saÄŸlar. LNG tanklarında aşırı basınç hasarını önlemek, doÄŸalgaz kaybını ve bakım maliyetlerini azaltmak amacıyla Emerson'un portföyünde uygun emniyet vanaları bulunmaktadır. DijitalleÅŸmenin aynı zamanda LNG sektöründeki süreçleri de destekler: Emerson tarafından tasarlanan bir dijital vana regülatörü, daha hassas kontrol saÄŸlar.
LNG iklim hedeflerine ulaşılmasını destekliyor
Ancak LNG, bir boÅŸluk doldurucudan daha fazlasıdır ve yalnızca enerji arzını güvence altına almakla kalmaz. Aksine, sıvılaÅŸtırılmış doÄŸal gaz, diÄŸer fosil yakıtlara kıyasla yakıldığında çok daha az sera gazı salımına yol açarak iklim hedeflerine ulaşılmasına bir ölçüde katkıda bulunuyor. Bu enerji kaynağının olanakları henüz tam olarak geliÅŸmemiÅŸtir. ÖrneÄŸin, yenilenebilir enerjiler, su ve COâ‚‚'den elektrikten gaza dönüÅŸtürme iÅŸlemleri yoluyla sentetik olarak üretilen Biyo-LNG'nin neredeyse COâ‚‚ açısından nötr olduÄŸu kabul ediliyor. DiÄŸer bir seçenek ise biyometanın Biyo-LNG'ye sıvılaÅŸtırılmasıdır. Dolayısıyla bu geliÅŸmelerin uygun teknolojilerin geliÅŸtirilmesine de ivme kazandıracağı öngörülebilir.
Denizcilikte ekolojik dönüÅŸüm
LNG aynı zamanda gemiciliÄŸin çok ihtiyaç duyulan ekolojik dönüÅŸümden geçmesini de saÄŸlıyor. Çünkü sıvılaÅŸtırılmış doÄŸal gazla tahrik, dizele göre çok daha çevre dostudur. Herose, AIDAnova için artık tamamen LNG ile çalışan dünyanın ilk yolcu gemisine öncülük etmiÅŸ ve valf tedarik etmiÅŸtir. Vanalar yangın güvenliÄŸi onayına sahiptir ve manuel veya pnömatik olarak çalıştırılabilir. Ayrıca aktüatörler aracılığıyla gerekli gaz miktarını ayarlayabilecek vanalar da bulunmaktadır.
Ancak burada da ÅŸu durum geçerli: Fosil LNG, önemli de olsa yalnızca bir geçiÅŸ çözümü olabilir ve Biyo-LNG ile sentetik LNG karışımlarının yardımıyla giderek iklim açısından nötr hale getirilebilir. Maritime Platform e.V. ÅŸunları vurguluyor: "Bu, LNG'nin on yıl sonra bile iklim açısından nötr nakliye için her zaman önemli bir yakıt olarak kalacağı, ancak sera gazı yoÄŸunluÄŸunun önemli ölçüde azalacağı anlamına geliyor."
LNG terminalleri H2'ye hazır olmalıdır
LNG'ye yönelik beklentiler olumlu olmaya devam ediyor: LNG'deki küresel ticaret, önceki yılki 397 milyon tona kıyasla 2023'te 404 milyon tona ulaÅŸtı. Shell'in LNG Görünümü 2024 raporundaki en son sektör tahminlerine göre, LNG talebi 2040 yılında yıllık yaklaşık 625-685 milyon tona ulaÅŸacak.
Daha az LNG'ye ihtiyaç duyulan dönem için ise kurallar halihazırda uygulamaya konmuÅŸtur. Çünkü LNG terminallerinin her zaman “H2'ye hazır” veya “amonyaÄŸa hazır” olması gerekiyor. Bu onları gelecekte hidrojen ve hidrojen türevleri için bir ithalat merkezi haline getirecek. LNG terminallerine yapılan yatırımlar aynı zamanda enerji dönüÅŸümüne de yapılan yatırımlardır. Vana endüstrisi de uzun süredir hidrojenle çalışmaya hazır. Böylece gelecek hızla yeni ÅŸimdiki zamana dönüÅŸebilir...
Vana endüstrisindeki trendler ve öne çıkanlar, 3 - 5 Aralık 2024 tarihleri arasında Düsseldorf'ta düzenlenecek VALVE WORLD EXPO'da deneyimlenebilir.
Güncel sektör ve ürün bilgilerine www.valveworldexpo.com adresindeki internet portalından ulaÅŸabilirsiniz.
R E K L A M