26 Haziran 2024 | TEKNİK MAKALE 247. Sayı (Haziran 2024) | 1.353 kez okundu |
Yakın zamanda yapılan bir ısı pompası dönüşümü, gazla çalışan sıcak sulu sistemden yüksek verimli bir ısı pompasına dönüşümün ekonomik olarak uygulanabilirliği hakkında bazı geçerli soruları gündeme getiriyor.
Mevcut sistem
Mevcut soğutma sistemi, 2013 yılında kurulan 2.5 tonluk SEER 13 klima ünitesi ve 1983 yılında kurulan 2.5 tonluk fancoil ünitesiydi. Isıtma sistemi, 85 AFUE sıcak su kazanı ve perimeter baseboard’dan oluşuyordu. Projenin amacı, 40 yıllık fancoil'in arızalanmadan önce değiştirilmesiydi.
Nominal 3 tonluk yeni ısı pompası, değişken hızlı, EC motorlu fancoil'e sahip SEER 18/SEER2 16 dış ünitedir.
Tablo 1: Yeni ve eski ünitelerin soğutma kapasitelerinin karşılaştırılması
Enerji Ekonomisi
Kapasite
Herhangi bir soğutma sistemi seçerken iş koşullarındaki kapasiteyi kontrol etmek önemlidir. Burada nominal %20 soğutma kapasitesi artışı (2.5 tondan 3 tona), alana duyarlı soğutma kapasitesinde yalnızca %8'lik bir artıştır. Bu küçük artışa potansiyel olarak faydalı %19'luk gizli soğutma (nem alma) kapasitesi artışı eşlik ediyor.
Çoğu durumda, özellikle soğuk iklimlerde, soğutma yükünü karşılayacak boyuttaki bir sistem, ısıtma yükünü karşılamayacaktır. Yenilemede, soğuk havalarda ısı pompasını desteklemek için gaz veya yağ yakıtlı sistemin kullanılması avantajlı olabilir. Bu düzenlemeye genellikle "hibrit sistem” adı verilir.
Isı pompasının ısıtma yükünün %100'ünü karşılayacak şekilde büyütülmesinin sakıncaları olabilir. Eğer sistem soğutma için aşırı büyükse, nem alma işlemi iyi yapılamaz ve kısa döngüye girme eğilimi gösterir. En yüksek yükün yılda yalnızca birkaç saatte meydana geldiğini unutmayın. Bu nedenle uygun boyuttaki bir sistem bile çoğu zaman kısmi yükte çalışır. Soğutma performansı hususlarının yanı sıra, ısı pompasının boyutunun büyütülmesi, yeni ekipmanın ilk maliyetini de artırır. Daha büyük ünite aynı zamanda daha büyük bir elektrik devresi gerektirebilir, bu da maliyeti artırabilir ve projenin kapsamını genişletebilir.
Mevcut yakıtla çalışan sistemi koruyan hibrit bir sistem, ısıtma sistemine çok daha küçük bir yedek jeneratörden güç verebilme gibi ek bir avantaj sunabilir.
Devamını dergide okuyabilirsiniz
R E K L A M