E-Dergi Oku 
E-Bültene Abone Olun
 

Göker Madencilik Altyapı İşlerinde İleri Teknolojiler İle Hizmet Veriyor

Göker Madencilik Altyapı İşlerinde İleri Teknolojiler İle Hizmet Veriyor

18 Nisan 2018 Çarşamba | SÖYLEŞİ
207. Sayı (Mart-Nisan 2018)
382 kez okundu

Altyapı işlerinde 1990 yılında faaliyete başlayan Göker Madencilik, 2011 yılında alt yapıda önemli rol oynayan kazısız yatay sondaj makinalarını bünyesine dâhil etti. Firma, Yönlendirilebilir Yatay Sondaj (HDD) ve BORİNG – Yatay Boru Sürme Uygulamaları ile sektöre başarılı bir şekilde hizmet sunuyor.

1990 yılında altyapı işlerinde başarılı çözümleriyle faaliyete başlayan Göker Madencilik, petrol, uluslararası nakliyecilik ve madencilik işlerini de yürütüyor.

2011 yılında alt yapıda önemli rol oynayan kazısız yatay sondaj makinalarını bünyesine dâhil eden firma, ilerleyen tarihlerde makina filosunu genişleterek ülkedeki öncü yatay sondaj makinalarını alt yapıya kazandırmıştır.


Göker Madencilik Faaliyet Alanları:

• Yönlendirilebilir Yatay Sondaj (HDD)
• BORİNG - Yatay Boru Sürme Uygulaması

Kazısız teknolojinin yeniliklerinden birisi olan yönlendirilebilir yatay sondaj ( HDD) yöntemi, karayolu, demiryolu, akarsu, göl vb. engellerin altından su, elektrik ve doğalgaz borularının döşenmesi gibi işlerde en uygun çözümlerden birisidir.

Bu yöntemde, polietilen ve çelik borular kullanılabilmektedir. Firmanın mevcut makina parkı ile (formasyon cinsine bağlı olarak) 1500mm çapa kadar boru döşenebilmektedir.

1500 MM (60”) ÇAP’A KADAR BORU DÖŞEME
Göker Madencilik’in makine filosuna yeni katılmış olan Vermeer D220x300 yatay sondaj makinası ile 1500 mm (60”) çap’a kadar boru döşenebilmektedir. Türkiye’de 100 tonluk ilk makinenin, firmanın filosuna katılmasıyla alt yapı firmalarının işini daha hızlı ve kısa sürede çözüme kavuşturabilme imkânı doğmuştur.


Dünyadaki en gelişmiş kazısız geçiş sistemi olan yönlendirilebilir yatay sondaj sistemi doğalgaz, elektrik, su, telekom vb. projelerde açık kazı yapmadan ve trafiği engellemeden uygulanabilmesiyle çevre kirliliğini önlemeye destek vererek insanların günlük hayatlarında da kolaylık sağlamaktadır.


HDD YÖNTEMİ İLE SONDAJ NASIL YAPILIYOR?
HDD yönteminde, önce bir pilot delgi yapılır. Kılavuz(pilot) delginin yapılması: Uygun bir giriş noktası seçilerek YYS makinası konumlandırılır ve iş güvenliği prosedürü uygulanır. Zeminin/kayanın yapısına uygun olarak seçilen delgi başlığı (matkap) sondaj tijlerinin ucuna takılır. Matkap yeraltındayken yerüstü ile iletişimini takip sondası (verici ) sağlar. Takip sondası bize derinlik, açı, istikamet ve sıcaklık gibi bilgileri verir. Takip sistemi aracılığı ile her aşamada matkap takip edilerek delgi devam eder. Delgi sonuna kadar başlığının derinliği, eğimi ve doğrultusu gibi bilgiler kaydedilir. Bu bilgiler operatörün kılavuz delgiyi istenilen derinlikte ve doğrultuda yapabilmesini sağlar. Sonuç olarak önceden belirlenen çıkış noktasına ulaşılır ve kılavuz delgi tamamlanmış olur.

Kılavuz delik bittikten sonra çıkış noktasında pilot başlığı sökülür genişletme başlığı (reamer) takılır. Bu sefer çıkış noktasından YYS makinasına doğru bir delik genişletme işlemi başlar ve böylelikle genişletme başlığı çapında bir delik açılmış olur. Bu delik (mini tünel), içerisine çekilecek olan borunun çapına göre gerekli çap elde edilinceye kadar aşamalı olarak bir kaç kez daha genişletilir.


Delgi ekipmanının ucuna genişletme başlığı takılır ve arkasına çekilmesi istenilen boru monte edilir. Devamında borunun ucu giriş noktasından yani makinanın bulunduğu taraftan çıkıncaya kadar çekilir. Böylelikle boru çekme adımı da tamamlanmış olur.

BORİNG, YATAY BORU SÜRME UYGULAMASI
Boring yöntemi helezonlu yatay delgi ile 300 mm – 1500 mm çapları arasında çelik boru sürme işlemidir. Bu metotla her türlü otoyol, karayolu, demiryolu geçişleri sağlanır.

BORİNG SİSTEMİ PROSEDÜRÜ
Giriş çıkış noktaları belirlenip hat boyunca gerekli topografik ölçümler ve arazi çalışmaları yapılarak çizgisi oluşturulur. Şaft ve tünel kazısı sırasında çıkabilecek engeller (Mevcut altyapılar su, telekomünikasyon, kanalizasyon, elektrik enerji transmisyon şebekeleri) kontrol edilir ve gerekli deplaseler yapılarak geçiş kotu belirlenir.

Kullanılacak makine ebatlarına, boru çapına ve geçiş kotuna göre hazırlanmış projeye uygun ebatlarda (yaklaşık 12,00 m uzunluğunda ve 4,00 m genişliğinde) şaftın hafriyatının alınmasının ardından kalıplar kurulur, donatılar hazırlanır, sırt betonu ve taban betonu atılır. Gerekirse yan perde duvarları yapılır. İş güvenliği açısından tehlike olmadığı sürece perde duvarların yatay sondaj çalışmasına bir katkısı yoktur.

Makine yürüme rayları uygun vinç ile baca içerisine indirilerek, taban betonu üzerine yerleştirilir. Yürüme rayları delme eksenine göre ayarlanır. Rayın orta ekseni delme ekseni ile çalışır. 6 m uzunluğunda ve yeterli kalınlıkta (çapın minimum %1 kalınlığında) olan çelik boru içerisine uygun helezon yerleştirilir (1000 mm boru için en az 12 mm et kalınlığı). Boru, helezon ile denge noktası belirlenerek vinç yardımı ile güvenli bir şekilde kaldırılır ve bacaya indirilir. Helezonun bağlantı soketi makinenin çevirme yuvasına yerleştirilir. Sabitleme pimi ve kopilyası takılır. Helezon makineye bağlandıktan sonra sürülecek olan boru makinenin itici tamponuna dayanır. Borunun uç tarafı delme başlangıç noktasına kadar makinenin itme mekanizması kullanılarak sürülür ve delici uç başlangıç noktasına yerleştirilir. Delme işlemi başlatılır.

Helezon, sonuna kadar gittikten sonra dönme hareketi durdurulur. Makine, boru boyu kadar geri çekilir ve tekrar içerisinde helezon olan diğer boru indirilir. Kaynak edilerek işlem hat bitene kadar devam eder. Bu esnada belirli aralıklarla boru içerisine girilerek istikamet ve eğitim kontrolleri yapılır ve hat tamamlanır.


Azerbaycan doğalgazının Türkiye’ye ve Avrupa’ya taşınmasını amaçlayan Trans Anadolu Doğal Gaz Boru Hattı Projesi’nde, Göker Madencilik TANAP LOT 4 Projesi’nde yer almıştır. Firmanın hedefi; Altyapı sektöründe, Türkiye'de ve dünyada kaliteli hizmet sunan, yaygın, güvenilir olan ve yapmış olduğu projeler ile insan ve çevreye duyarlı, geçmişine yakışır şekilde sürekli olarak değer üreten, teknolojiyi takip eden, evrensel, saygın ve uluslararası tüm alt yapı sektöründe lider bir marka olmaktır.


 


İlginizi çekebilir...

'Dünya Markası Olma Hedefiyle Çalışmalarımızı Sürdürüyoruz'

ISO 500 sıralamasında, Türkiye'nin en büyük sanayi kuruluşları arasında 20'inci sırada yer alan Tosyalı Holding şirketlerinden Tosçelik, aynı ...
8 Ağustos 2019 Perşembe

"Yüksek Üretim ve İhracat Kapasitemizi Güçlendiren Yatırımlar Yapıyoruz"

Termo Teknik'teki son gelişmeler hakkında dergimize bilgiler aktaran Termo Teknik Türkiye Ticari Genel Müdürü M. Emin Kasan, 'Termo Teknik ola...
18 Haziran 2019 Salı

'Türkiye'ye Enerji Veren Kadınlar Ödülü' Sahibi Kayserigaz Yönetim Sistemleri Birim Yöneticisi Işıl Akkoç

Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığınca, enerji sektöründe kadın istihdamını artırmak ve kamuoyunda farkındalık yaratmak amacıyla düzenlenen 'Türki...
11 Nisan 2019 Perşembe

 

  • Boat Builder Türkiye
  • Çatı ve Cephe Sistemleri Dergisi
  • Enerji ve Çevre Dünyası
  • Su ve Çevre Teknolojileri Dergisi
  • Tersane Dergisi
  • Tesisat Dergisi
  • Yalıtım Dergisi
  • Yangın ve Güvenlik
  • YeşilBina Dergisi
  • Klima ve Soğutma Rehberi
  • Yangın ve Güvenlik Rehberi
  • Yalıtım Sektörü Kataloğu
  • Su ve Çevre Sektörü Kataloğu

©2019 B2B Medya - Teknik Sektör Yayıncılığı A.Ş. | Sektörel Yayıncılar Derneği üyesidir.