E-DERGİ
Doğalgaz 206.Sayı

 


E-Dergi Oku 

2017 Yılı Nasıl Geçti? 2018 Yılından Beklentiler Neler?

2017 Yılı Nasıl Geçti? 2018 Yılından Beklentiler Neler?

5 Şubat 2018 Pazartesi / 15:54 | DEĞERLENDİRME

0Doğalgaz Dergisi olarak sektör firmalarının temsilcilerine, 2017 yılını nasıl bir performansla geçirdiklerini ve sektör açısından yılı nasıl değerlendirdiklerini sorarken, 2018 yılındaki beklenti ve hedefl erini de dinledik. 2017 yılında firmalar çoğunlukla belirlenmiş hedefl erine ulaştıklarını vurgularken, 2018 yılı için de olumlu görüşler bildirerek, hedefl erini anlattılar.(*)

ALARKO CARRIER GENEL MÜDÜR YARDIMCISI HALUK FERİZOĞLU

2017 yılı merkezi iklimlendirme pazarında bir önceki yıla oranla % 3 ile 5 arasında daralma olması öngörülmektedir. Yapımı devam eden kamu özel ortaklığı hastanelerinin de etkisiyle klima santrali ve soğutma kulesi pazarında biraz artış, fancoil pazarında hafif düşüş soğutma grubu ve çatı tipi klima pazarında ise % 10 civarında daralma beklenmektedir. Alarko Carrier olarak merkezi iklimlendirme alanındaki satışlarda 2017 yılı sonu itibarı ile pazara paralel oranda bir seyir bekliyoruz. TL olarak bir önceki yıla göre artış olsa da yüksek kur sebebiyle dolar bazında merkezi iklimlendirme açısından % 5 oranında bir gerileme olacağı öngörülmektedir. 2017 yılında bina otomasyon sistemleri ve soğutma kuleleri merkezi iklimlendirme cirosunda bir önceki yıla göre yüzdesel olarak en çok artış gösteren ürünlerdir.

2018 yılında da bu yıla benzer olarak, ürün bazında değişmekle birlikte, merkezi iklimlendirme pazarında % 5 oranında bir daralma öngörülmektedir.

2014‘de uygulanmaya başlayan sezonsal verimlilik uygulamasıyla 12 KW altı cihazlarda inverter olma zorunluluğu getirildi. Bu sayede enerji verimli ürünlere olan talep arttarken sabit hızlı split klimaların yerlerini inverter modellere bırakması sağlandı. Yüksek ESEER ve SCOP değerleri klima seçiminde en çok dikkat edilen kriterlerden biri. Bu hem bireysel anlamda hane halkı ekonomisine hem de ülke ekonomisine ciddi katkı yapan bir gelişme. 

2017’de uygulanan ÖTV indiriminin yıl sonunda evsel split klima satışlarında yaklaşık 15%’lik bir büyüme olacağını öngörüyoruz. İklimlendirme sektöründe genel olarak zor bir yılı geride bıraktı. 2017 Nisan ayındaki referandum süreci özellikle ticari klima pazarının gerilmesine sebep oldu. Sonraki aylarda bir miktar toparlanma görülse dahi ticari klimalarda ( VRF-LC) pazarın 2017’de yatay seyrettiğini söylemek mümkün.

2018 yılında klima sektöründe görülecek bir diğer değişiklik de firmaların ürün gamlarındaki yeni nesil R32’li cihazların artışı olacak.

Ticari klima ve VRF ( Değişken debili soğutucu akışkan sistemi ) piyasaya kısmen daha durgun seyretti 2017’de. Dengesiz kur oranı yatırımcıların alımlarını ertelemelerine en büyük etken. Yine hem ticari klima hem de VRF alanında da seçimdeki en önemli kriter enerji verimliliği olarak kabul ediliyor. Çünkü enerji verimliliği işletme maliyetini doğrudan etkiliyor ve bina giderleri arasında büyük paya sahip. Ticari klimalarda ve VRF sistemlerinde piyasanın en önemli ihtiyaçlarından bir diğeri gelişmiş kontrol sistemleri. Gerek merkezi kumandalar üzerinden ana sistem parametlerini kontrol, gerek bina yönetim sistemlerine entegrasyon , daireler için enerji paylaşımı istemleri, wireless kontrol yeni tasarlanan projelerde öne çıkıyor.

AB ülkeleri ısı pompalarını çeşitli teşviklerle ile destekliyor halihazırda. Örn: Fransa’da ısı pompası yatırım maliyetinin 30%‘u devlet tarafından karşılanıyor. Türkiye’de de ilgili bakanlıklar ısı pompasının çevreci bir sistem olması, enerji verimli ve kurulumunun apartman dairesinden, büyük ticari binalara kadar geniş bir alanda mümkün olması dolayısıyla çeşitli çalıştaylar yaparak ısı pompasının nasıl yaygınlaştırılabileceğine dair çalışmalar yapıyorlar. Bu yüzden önümüzdeki dönemde ısı pompalarının konvensiyonel ısıtma sistemlerinin yerini alması bekleniyor.

2018 yılında yayınlanacak olan ErP (Energy Related Products-Enerji ile ilgili ürünler) Yönetmeliği ısıtma sektöründe birçok olumlu değişikliğe yol açacaktır. Bu yönetmelik ile tüm enerji kullanan ürünlerin ekolojik gereksinimleri belirlenmektedir. Tasarım, üretim, ambalajlama, nakliye, kullanım ve ürün bertarafı dahil olmak üzere bir ürünün tüm yaşam döngüsünü kapsayan bu gereksinimler sayesinde, kaynak tüketiminin ve zararlı emisyonların azaltılması hedefleniyor.

Ülkemizde kombi pazarı ortalama yıllık 1 milyon adet seviyesindedir. Bunun halen %35’ i ErP Yönetmeliğine uygun olan yoğuşmalı cihazlardan oluşmaktadır. Yönetmeliğin Lot 1 ve Lot 2 fazlarının devreye girmesi ile birlikte pazarın %65’lik kısmı da yoğuşmalı cihazlara dönecektir. Yoğuşmalı cihazlar konvansiyonel cihazlara göre %15-30 aralığında daha verimli olması dış kaynaklara bağlı olduğumuz doğal gazda ülke ekonomisine büyük katkı sağlayacaktır.

Isıtma cihazlarının son kullanıcılardan gelen geri bildirimler ve pazar araştırma sonuçları doğrultusunda firmamızda geliştirilme çalışmaları son hızla sürdürülmektedir.

DEMİRDÖKÜM YÖNETİM KURULU ÜYESİ ERDEM ERTUNA

Türkiye iklimlendirme sektöründe 63’üncü yılını geride bırakmaya hazırlanan DemirDöküm, gerçekleştirdiği yatırımlar, benimsediği strateji ve mükemmeliyetçilik felsefesi ile dünya markası olma yolunda çalışmalarını sürdürüyor. Türkiye’de sektöründe birçok ilki kazandıran DemirDöküm olarak 2017’yi yatırım ve büyümenin yılı olarak lanse etmiştik. Yine yıl genelinde gerçekleştirdiğimiz açıklamalarda, 2017’yi yüzde 20 büyüme ile tamamlama hedefimizi paylaşmıştık. Üretim, satış, pazarlamanın yanı sıra Türkiye’nin dört bir yanındaki iş ortaklarımızın özverili çalışmaları ile yılı hedeflerimizin üzerinde tamamlıyoruz.

Bozüyük tesislerimize, geleceğimize her yıl daha fazla yatırım gerçekleştiriyoruz. Bu yıl fabrika, üretim, Ar-Ge, marka ve dijital dönüşüm çalışmaları kapsamında 40 milyon TL’lik yatırım gerçekleştirdik. Ürün gamımızı geliştirdik. İş ortaklarımızı destekledik. Mevcut yetkili satıcılarımızı güçlendirdik. Ürün gamımız, stratejimiz, uzun soluklu planlarımızı, sektör hakkında gelişmeleri paylaşmak, iş ortaklarımızın sorunlarını beklentilerini dinlemek için Türkiye’nin farklı bölgelerinde organizasyonlar gerçekleştirdik. Tüm bu emeklerimize ek olarak, yeni doğalgaz gelen şehirler, eski cihazların yenilenme süreci, kentsel dönüşümün de etkisiyle yurt içi satışlarında önemli bir başarı yakaladık.

Aynı başarıyı ihracatta da gösterdik. 2015 ve 2016 yıllarında üst üste ihracatta iyi sonuçlar elde ettik. Panel radyatörde Şili’de pazar lideriyiz. Yunanistan’da ise pazar ikincisi, Çin’de ise ilk 3’te yer alıyoruz. Hedefimiz radyatörden şofbene, panel radyatörden kombiye kadar ihracatta yakaladığımız başarıyı yeni pazarlarda devam ettirmek. Bu başarımızı daha yukarılara taşımak için yeni pazar arayışlarımız yıl boyunca devam etti. 2017’nin başında 47 ülke ihracat gösterirken, yılın ikinci yarısında ihracat yaptığımız ülke sayısı 50’ye ulaştı.

Üretim, yatırım, yapılanma ve ihracatın yanı sıra 2017’de Endüstri 4.0 ve dijital dönüşüm çalışmalarına da ağırlık verdik.

DemirClub sosyal ağ platformuna ek olarak 1 yıl gibi kısa bir sürede 500 iş ortağımızı yeni bir alt yapı ve yeni bir görsel tasarım ile internet ortamına taşıdık. Dijital dönüşüm stratejimiz kapsamında yetkili satıcılarımız için bu yıl Google AdWords eğitimleri de gerçekleştirdik. iç ve dış pazardaki başarılı çalışmalarımız neticesinde onbinlerce aileye ısı konforu sunmaktan gurur duyuyoruz.

2018 yılında DemirDöküm ve sektör için önemli gündem maddelerinden biri ErP Yönetmeliği olacak. Konvansiyonel kombiler yerine yoğuşmalı kombiler zorunlu hale gelmesi bekleniyor. Yönetmeliğin Türkiye’ye, tüketiciye, iklimlendirme sektörüne büyük katkısı olacak. Ülkemiz yoğuşmalı kombilerin özellikleri ile büyük bir enerji tasarrufu sağlayacak. Tüketici tarafında başta güvenlik olmak üzere, bir kombinin 10 yıl kullanıldığını varsayarsak, yoğuşmalı kombiler aile bütçesini büyük ölçüde destekleyecek. Yönetmelik ile yoğuşmalı kombi kategorisindeki ürün satışları artacak.

Satışta olan ve 2018’de satışa sunacağımız yeni ürün ailemiz ile yoğuşmalı kombi kategorisinde hedefimizi liderlik olarak belirledik. 2018 sonunda, ciro ve ihracatta 2017 yılına paralel bir büyüme öngörüyoruz.

ECOSTAR DOMESTİK ÜRÜNLER SATIŞ MÜDÜRÜ BEHLÜL ÇİL

Firmamız 2014 yılında bünyesine kattığı Ecodense marka yoğuşmalı kazan ürünlerimizle 2017 yılında en etkili ve en verimli dönemini geride bıraktı. Sektörümüzün en köklü brülör markası Ecostar ile tüm bölgelerde hedeflerimizin üstüne çıktık. 2015 yılında hedef koyduğumuz bayii yapılanmamızı da tüm bölgelerde bu dönem gerçekleştirdik. Bu yılın sonlarında bünyemize kattığımız ısı pompasıyla gelecek yılın planlarını yaptık. Stoklarımız hazır. Sektörümüzün genel anlamda tüm olumsuz dış etkenlere, finansal dengesizliğe rağmen verimli bir dönemi geride bıraktığını düşünüyorum. Bu olumsuz faktörleri biz fırsat olarak değerlendirdik. Tüm planlamamızı sene başında en yoğun talebe göre yaptık. Hazırlıksız yakalandığımız bir dönem hiç olmadı. Tüm taleplere bölge bayilerimizle beraber anında cevap verdik. Bu konuda bizimle beraber yapılanma içerisinde yer alan, bizleri tercih eden tüm bölge bayilerimize, müşterilerimize teşekkürü bir borç biliriz. Tüm bunların yanında birçok bölgede 2016 yılında hedef koyduğumuz seminer programlarını da başarıyla gerçekleştirdik. Samsun, İzmir, Ankara, Kayseri ürün lansman seminerlerimizi yoğun katılımcıyla gerçekleştirdik. Çok olumlu, bizleri daha da motive eden dönüşler aldık. Yılın sonuna kadar İstanbul seminerini de gerçekleştirmeyi hedefliyoruz.

Satış anlamında koyduğumuz hedeflerin üstüne çıkmanın ötesinde birçok anlamda sektöre ivme kazandırdık. “Termo Isı” yeni ürünlerle güçlenen sürdürülebilir bayii yapılanması hedefiyle çıktığı bu yolda çok önemli mesafeler kat etti. Bahsettiğim gibi bu dönemde kararsız ve değişken tüm finansal süreçleri fırsata çevirmesini bilenler güçlenerek yoluna devam edecektir. Sektörümüzün de genel anlamda verimli bir dönemi geride bıraktığını düşünüyorum.

2018 hedeflerimizi Kasım 2017 itibariyle belirledik. 2018 yılında satış bütçesi hedeflerimizin yanında, bayilerimizle lansman toplantısı planlıyoruz. Yeni ürünlerimizin lansmanı ve bir ok sürpriz gelişmenin olacağı bu toplantıda 2018 yılı ve sonrası hedeflerinin ipuçlarını vereceğiz. Bekleyip hep beraber göreceğiz.

GF HAKAN PLASTİK TÜRKİYE VE ORTADOĞU BÖLGE BAŞKANI BATUHAN BESLER

2017 yılı büyüme rakamlarına baktığımızda inşaat sektörünün oldukça iyi büyüme oranları gerçekleştirdiğini görüyoruz. 2017 ilk yarıda inşaat sektörü %6,4’lük bir büyüme oranına ulaştı. Bu büyüme Türkiye’nin büyümesine de olumlu katkı sağladı.

Sektörümüze baktığımızda büyümenin olumlu yansımalarını gördük. Bununla beraber döviz kurlarındaki hareketlilik, petrol fiyatlarındaki değişkenlikler, referandum süreci olumlu gidişatın içinde sektörümüzde durağanlığı getiren etkenler oldu. Özellikle dövizdeki istikrarsızlık tüm üreticileri oldukça güç durumda bırakıyor. Türk lirasının değerinin döviz karşısında düşmesi ihracatımıza olumlu yansısa da üretim maliyetlerimizi de bir o kadar negatif etkiliyor.

Bununla beraber GF Hakan Plastik olarak iyi bir yıl geçirdiğimizi rahatlıkla söyleyebilirim. 2017 başı itibari ile organizasyonumuza yaptığımız yatırımlar, şirket içindeki değişim yönetimi ve güçlü finansal yapımız ile 2016 yılına göre %20’nin üzerinde bir büyüme kaydettik. Büyümemiz özellikle iç pazardaki etkinliğimizin artmasına paralel olarak geldi. İhracatta henüz istediğimiz en üst performansa ulaşamasak da hem yeni pazarlara girdik hem de bulunduğumuz pazarlarda konumumuzu güçlendirdik. Bu da önümüzdeki dönemde daha etkin ve sürdürülebilir bir ihracat büyümesini beraberinde getirecektir.

2018 yılına ülke olarak birçok belirsizlik ile giriyoruz. Özellikle dövizde yaşadığımız belirsizlik, yüksek enflasyon ve sınırlarımızda yaşadığımız sıkıntılar çeşitli endişeler yaratıyor. Seçim yılı olacak 2019’dan önceki yıl olması sebebi ile 2018’de seçim ekonomisi uygulamalarının olabileceğini de öngörüyoruz. Buna rağmen Georg Fischer olarak Türkiye’ye olan inancımız tam ve bu ülkeden beklentilerimiz yüksek. GF Hakan Plastik olarak özellikle insan kaynağımıza, üretim teknolojilerimize ve satış kanallarımıza kesintisiz yatırım yapmaya devam edeceğiz. Operasyonlarımızdaki iyileştirmeler ile üretim verimliliğini artırırken, ürün kalitemizi de sektör beklentilerinin üzerine taşıyoruz.

2018’den beklentimiz yaptığımız yatırımların sektörümüzün gelişimine de katkıda bulunmak. Özellikle eğitim ve teknik danışmanlık çalışmalarımızı artıracağız. Hali hazırda sektöre sunduğumuz teknik hizmet seviyemizi daha da yukarıya taşımayı hedefliyoruz. 2017 yılın içinde pazarlama departmanımız içinde oluşturduğumuz Teknik Hizmetler bölümü ile satış öncesi ve sonrasında sunduğumuz hizmet kalitemizi birkaç basamak yukarıya taşıdık. 2018 yılında özellikle satış öncesinde özellikle profesyonel karar verici ve kullanıcıların plastik boruyu düşündüklerinde ilk destek almak isteyecekleri kaynak olmayı hedefliyoruz. Buradaki amacımız sadece GF Hakan Plastik ürünlerini tanıtmak ya da satmak değil, özellikle projelerin ihtiyacına en uygun sistem çözümlerini sunmaktır. Yeni yılda tüm bu yatırımlarımız ile hem iç Pazar hem de ihracatta 2017’nin üzerinde bir performans sergilemeyi hedefliyoruz.

TERMO TEKNİK TÜRKİYE SATIŞ VE PAZARLAMA MÜDÜRÜ SALİM ÇETİNKURŞUN

Termo Teknik 2017’de iç piyasada panel radyatörde yüzde 23; kombi ve kazan grubunda ise yüzde 100’ü aşan büyüme gerçekleştirdi. Bu büyüme rakamları ile Termo Teknik iç piyasada yerini sağlamlaştırdı, 2018’de hedeflenen büyümenin altyapısı oluşturuldu.

Termo Teknik olarak Türk tüketicisine sunduğumuz, İngiltere’de kraliçe ödüllü (The Queen’s Award) IDEAL Boilers üretim tesislerinde 110 yıllık tecrübe ve 6 Sigma standardıyla üretilen premix yoğuşmalı kombi LOGIC ve duvar tipi premix yoğuşmalı kazan Evomax; bu konuda çok kesin adımlar atan AB’nin yürürlüğe aldığı ERP standartlarını karşılıyor. Bu çerçevede standartları karşılayan ürünlerimizin pazardaki talebe ciddi oranda yanıt vereceğini düşünüyoruz.

2017’de hedeflerimize ulaşmanın verdiği gurur ve güvenle, 2018’de de kendimize ciddi ve iddialı hedefler belirledik. 2017 yılında panel radyatörde yüzde 23’lük bir artış ile panel radyatör alanında Türkiye’nin ilk üç markasından biriyiz. Bu anlamıyla panel radyatör serisi, Termo Teknik’in şüphesiz ana ürün serisidir.

İngiltere ısıtma sektörünün lider kuruluşlarının Ideal Boilers’dan 2013 yılında ithal Türkiye duvar tipi yoğuşmalı kazan ısıtma pazarının aktif oyuncularından biri olan Evomax 2017 yılında da kamu ve özel projelerin yoğunlukla tercih ettiği bir marka olma yolunda büyük yol kat etmiştir. Bu yıl radyatör ürün grubumuzda gerçekleştirdiğimiz yüzde 23’lük bir büyümemizin yanında, yenilikçi ve dekoratif bir radyatör serisi ile daha fazla tüketiciye hitap edebilmeyi istiyoruz. 2018 yılında dekoratif radyatör grubumuzda ivme kazanmak amacıyla yeni satış planlarımızı uygulamaya alacağız.

Termo Teknik olarak uzun vadeli hedefimiz Türk tüketicisini, Avrupa ve Amerika dahil dünyanın dört bir yanında kullanılan Termo Teknik panel radyatörlerin uluslararası standartlara sahip kalitesine alıştırmaktır. Bir yandan ürün ve çözümlerimizi piyasaya sunarken, bir yandan da, bayilerimiz ile her zaman olduğu gibi samimiyete ve açıklığa dayalı bir iletişimi tercih etmeye devam edeceğiz. Böyle bir iletişim ve ticaret prensibi, güvenli ve sağlam bir büyümenin temel taşıdır. Termo Teknik olarak bayilerimizi aileden görüyoruz ve gelecek planlarımızı birlikte oluşturuyoruz.

VAİLLANT TÜRKİYE SATIŞ VE PAZARLAMA DİREKTÖRÜ EROL KAYAOĞLU

Isıtma, soğutma ve havalandırma cihazlarına olan talep 2017 yılında da güçlü bir şekilde devam etti. 25. yılımızı doldurduğumuz Türkiye’de Vaillant olarak sektörümüzdeki bu hareketlilikten biz de olumlu yönde etkilendik. 2017 yılında TL bazında ciromuz, bir önceki yıla göre yüzde 51 büyüyerek, 370 milyon TL’ye ulaştı. Yoğuşmalı kombi pazarında %80, şofbende %57, panel radyatörde %30, klimada %16 ve ısı pompasında %5 büyüme kaydettik. Ana iş kolumuz olan kombide, bu yıl tarihimizde ilk kez 100 bin adet satış sınırını aştık.

Dünyamızda enerji ihtiyacının her yıl yaklaşık yüzde 4-5 oranında artması, gelişen teknoloji ve tüketici bilincinin yükselmesi, yenilenebilir enerji kaynaklı ve enerji verimliliği yüksek cihazların tercih edilmesini sağlıyor. Fiyatı ile lüks gibi görünen fakat kişisel tercihlere göre programlanabilen, uzaktan kontrol edilebilen ve doğrudan internet tabanlı çalışan konfor ve tasarruf odaklı ürünlerin, kullanıcı ihtiyaçlarına yanıt verdiği için sıklıkla tercih edilmeye başlandığını görüyoruz. 

Tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’nin de en önemli gündem maddelerinden biri hiç şüphesiz enerji verimliliği ve yenilenebilir enerji kaynaklı ürünler. Ülkemizde 2018 yılında gerçekleşmesi beklenen ErP geçişiyle birlikte pazarda da büyüme bekliyoruz. Dünya çapında 60’ın üzerinde ülkede faaliyet gösteren bir firma olarak Avrupa’da 2015 yılında gerçekleşen ErP’ye geçiş sürecini yakından deneyimleme fırsatı bulduk. Bu fırsat sayesinde de ürün gamımızı bu süreci en etkin şekilde yönetecek hale getirerek 2016 sonunda ve 2017 yılı içerisinde pazara sunduğumuz 2 yeni yoğuşmalı ürünümüzle “Yoğuşmalı Ürün Ailesini” tamamladık. Hali hazırda ürün gamımızda var olan yoğuşmalı ürünlerimiz ile tüketiciye hizmet veriyoruz ve işimizin yüzde 75’ini yoğuşmalı ürünler oluşturuyor. Bunun yanı sıra iş ortaklarımıza bu yeni uygulamalara hazır hale gelebilmeleri için eğitim programımızla destek veriyoruz.

2017 yılı boyunca sürdürdüğümüz ilklerin öncüsü olma anlayışımızı önümüzdeki sene de devam ettireceğiz. Vaillant Türkiye’nin kuruluşundan gelen DNA’sında yer alan tüketici odaklı yapısını yıllık hedeflerimizde her zaman ön planda tutarak, yatırımlarımızı da buna göre şekillendiriyoruz. Dünyadaki dijitalleşmeye paralel olarak ısıtma sektöründe de  dijital ürünlerin payı artış gösteriyor ve sektör trendlerinde belirleyici rol üstleniyor. Biz de sektörde birçok ilke imza atan bir marka olarak Ar-Ge çalışmalarımızı enerji verimliliği ve yenilenebilir enerji kaynaklı ürünler kapsamında daha çevreci ve akıllı cihazlar üzerine yoğunlaştırdık. 2018’de de Vaillant olarak hem doğayı koruma anlayışımız hem de dijitalleşen dünyayla aynı doğrultuda ilerleyerek enerji verimliliğini en üst seviyeye çıkaran ürünlere yatırım yapmayı sürdüreceğiz.

VİESSMANN SATIŞ MÜDÜRÜ GÖKHAN ALTUN

Viessmann için 2017 senesi çok özel bir anlam içermektedir, kuruluşumuzun 100. yılını kutladığımız bu sene, “Into a new century/ Yeni bir yüzyıla” sloganıyla şirketimiz dijitalleşme ve enerji dönüşümü sürecine girmiştir. 2017 yılına, hızla yükselen döviz kurları ile beraber hem ülkemizde, hem de bölge ülkelerde yaşanan politik ve ekonomik gerginlikler dolayısıyla temkinli başlamıştık. Ancak iç piyasaya sağlanan Kredi Garanti Fonu ve tüketici tarafını hareketlendirmek adına yapılan vergi indirimleri iç talebi hızlandırmıştır ayrıca devam etmekte olan kamu yatırımları ile üretim ve istihdama uygulanan teşvikler dolayısıyla üçüncü çeyrekte çift haneli büyüme rakamı yakalanmıştır. İlk dokuz aylık Türkiye büyüme ortalaması % 7,3 olmuştur.

İnşaat sektörü ise büyümenin lokomotifi olmaya devam etmektedir, ilk dokuz aylık büyüme oranı % 10 civarındadır. İklimlendirme sektörü inşaat sektörüne paralel büyüyen bir sektör olduğundan yılsonu itibariyle çift haneli bir büyüme oranı sağlanmış olacaktır. Kentsel dönüşüm projeleri, doğalgazın yeni ilçelere ulaştırılması, mevcut doğalgaz bölgelerinde giderek artan yenileme faaliyetleri ile klima kullanımının artmasıyla sektörümüz istikrarlı bir şekilde büyümektedir.

Viessmann Türkiye olarak 1994 yılından beri faaliyetimize devam etmekteyiz, 2013 yılında kurulan Manisa üretim tesisi ile de yerli üretici kimliği kazanmış bulunmaktayız. Türkiye genelindeki on bölge müdürlüğümüz ve konusunda uzman satış ve proje mühendislerimizle tüm teknik ihtiyaçları karşılayarak farkımızı ortaya koymaktayız. Projenin büyüklüğünden bağımsız olarak tüm ısıtma ve soğutma ihtiyaçlarını tek marka altında gereken tüm mühendislik desteği ile çözebilmekteyiz. Bireysel kullanıma yönelik kombi ve split klimalardan, merkezi sistem ısıtma çözümleri olarak anılan duvar tipi kaskad ve yer tipi yoğuşmalı kazanlara, VRF klimalardan, buhar kazanları gibi endüstriyel sistemlere kadar çok geniş ürün programımız Viessmann’ı birçok rakibinden farklılaştırmaktadır.

Yenilenebilir enerji sistemlerinde de öncü bir firma olarak güneş enerjisinden elektrik üreten fotovoltaik sistemler ile bu sene çok sayıda önemli proje gerçekleştirdik. Hava ve su kaynaklı ısı pompaları konusunda da hızla büyüyoruz.

Sonuç olarak 2017 yılını gerçekleştirdiğimizi yüksek performans nedeniyle pozitif bir yıl olarak yorumluyoruz.

2018 yılı için en önemli gelişme Nisan ayında yürürlüğe girecek ErP yönetmeliğidir. Viessmann’ın yoğuşmalı kombilerdeki bilgi birikimi ve tecrübesi çok yüksektir, bu yönetmelik sayesinde teknolojik farkımızı ortaya koyarak, özellikle konvansiyonel kombi payı yüksek olan eski gaz bölgelerinde pazar payımızı yükseltmeyi hedefl iyoruz.

2018 yılı için de dijital teknolojilere ve servis altyapımıza yatırımlarımız devam edecektir, dağıtım kanalı yapımız içerisinde başlattığımız Viessmann Shop isimli münhasır showroom projemiz devam edecek olup, İstanbul ve Ankara başta olmak üzere, tüketici ile temas eden satış noktalarımızı daha da geliştireceğiz.